۹ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۵:۲۶
کد خبرنگار: 3019
کد خبر: 83768045
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

علت برگزاری جلسه کمیته انضباطی دانشگاه امیرکبیر در ایام کرونا

تهران- ایرناپلاس- معاون دانشجویی دانشگاه امیرکبیر درباره برگزاری جلسات کمیته انضباطی این دانشگاه در ایام شیوع کرونا و تعطیلی فعالیت حضوری مراکز آموزش عالی می‌گوید: دانشگاه تعطیل نیست و هدف از تشکیل جلسات جلوگیری از خوابیدن امور است. دانشجویانی که امکان حضور ندارند می‌توانند مجازی در جلسات حاضر شوند اما بیان یکسویه این موارد در فضای مجازی جوسازی و فرافکنی است.

سیاوش خرسندی، معاون دانشجویی دانشگاه امیرکبیر درباره برگزاری  جلسات کمیته  انضباطی دانشجویی در زمان عدم برگزاری کلاس‌های حضوری و تعطیلی دانشگاه به خبرنگار ایرناپلاس می‌گوید: دانشگاه تعطیل نیست؛ کلاس‌ها برگزار می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه کلاس‌ها به شکل آنلاین برگزار می‌شود و دانشجویی که ساکن شهرستان است و امکان حضور در کمیته انضباطی را ندارد، نمی‌تواند در کمیته انضباطی شرکت کند، توضیح می‌دهد: البته بخشی از کارها به دلیل رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به صورت مجازی در جریان است. دانشجویانی که اهل تهران نیستند و امکان حضور در جلسه ندارند، امکان حضور آنلاین برایشان فراهم شده است.

معاون دانشجویی دانشگاه امیرکبیر تأکید میکند: هدف آن است که کارها نخوابد؛ برگزاری برخی جلسات ضروری است. ما در دانشگاه کمیسیون موارد خاص داریم که هر هفته سه تا ۵۰ پرونده به آن ارجاع داده می‌شود.

تنها جلسات ضروی کمیته انضباطی برگزار می‌شود

خرسندی درباره اینکه آیا این پرونده‌ها مربوط به ایام اخیر است یا گذشته، می‌گوید: عمده پرونده مربوط به رسیدگی شکایت است، جلسات اولیه برخی پرونده‌ها در گذشته برگزار شده و بنا بوده دانشجو مدارک مورد نیاز مانند مدارک پزشکی‌اش را در اختیار کمیته انضباطی قرار دهد تا رفع تعلیق شود، در چنین شرایطی چه باید کرد؟ یا در مورد دیگری، فردی گوشی موبایل دیگری  را شکسته بود و طرف شاکی باید خسارت آن را دریافت می‌کرد تا دوباره گوشی تهیه کند. در چنین شرایطی نمی‌توان برگزاری جلسه کمیته انضباطی را به شش ماه آینده موکول کرد. یا برخی به دلیل تخلف در امتحان پرونده مفتوح دارند، تا زمانی که جلسه رسیدگی به تخلف آنها برگزار نشود، کارنامه ترم قبل آنها در سیستم آموزش بسته نمی‌شود و این موضوع برای کارنامه ترم جاری آنها نیز مشکل‌ساز خواهد شد. باید درباره آنها تعیین تکلیف شود تا آموزش امکان ثبت نام آنها را برای ترم آتی فراهم کند.

وی با بیان اینکه موارد انضباطی متنوع است، ادامه می‌دهد: همه تلاش ما این بوده است که امور دانشگاه متوقف نشود؛ البته پرونده‌هایی که نیاز به رسیدگی فوری ندارند، به آینده موکول شده‌اند. کسانی هم که امکان حضور در جلسات حضوری را دارند، حاضر شوند؛ کسانی که شهرستان‌اند و امکان آن را ندارند، می توانند لایحه بنویسند یا مدارک لازم را ایمیل کنند و به شکل مجازی در جلسه حضور یابند. لازم به ذکر است که ما زمان برگزاری جلسه را به دانشجویان اعلام کنیم.

کمیته انضباطی هم خدمت به دانشجوست

خرسندی با بیان اینکه برخی دانشجویان این موارد را دستاویزی برای حاشیه‌سازی قرار داده‌اند، خطاب به آنها تأکید می‌کند: اگر این دوستان صحبتی دارند می‌توانند مطرح کنند، اما حاشیه‌سازی یک سویه صحیح نیست. متأسفانه برخی جوسازی‌ها و فرافکنی‌ها رویه شده است؛ این رفتارها از منظر فرهنگی صحیح نیست. حاشیه‌سازی علیه مدیران دانشگاه به بزرگی دانشجو کمک نمی‌کند، اگر نقدی هست می‌توانند مطلب بنویسند و از طریق صحیح آن را مطرح کنند.

اظهارنظر یکسویه علیه کمیته انضباطی در فضای مجازی هم تخلف است

وی می‌افزاید: نباید علیه مسئولی که در حال انجام وظیفه‌اش است، جوسازی کرد! این حاشیه‌سازیها نه به نفع این دوستان است نه دانشگاه؛ اینکه به شکل یکسویه در فضای مجازی مطرح کنند، جز به جوسازی به چیز دیگری منجر نمی‌شود؛ چراکه مخاطبان از پس ماجرا اطلاع ندارند. ضمن آنکه کمیته انضباطی همچون دادگاه یک مرجع رسمی برای رسیدگی به تخلفات است. اینکه فردی به شکل یکسویه علیه این کمیته در فضای مجازی اظهارنظر کند نیز تخلف است؛ چراکه به منزله دخالت در فرایند رسیدگی به تخلف است. دوستان باید بدانند این رفتارها از منظر حقوقی نیز صحیح نیست.

معاون این دانشگاه با تأکید براینکه ما علیه دانشجویان نیستیم و هدف ما حمایت از آنهاست، می‌گوید: ما به عنوان بخشی از معاونت فرهنگی هدفمان خدمت به دانشجویان است؛ کمیته انضباطی نیز نوعی خدمت به دانشجویان است. اگر دانشجویی نسبت به دانشجوی دیگر یا وضعیتی یا نمره‌اش شکایت داشت، به کدام مرجع باید رجوع کند؟! باید به کمیته انضباطی مراجعه کند. اما متاسفانه عده‌ای با حاشیه‌سازی می‌خواهند القا کنند ما در حال خفه کردن دانشجویان هستیم.

طی روزهای اخیر، گروهی از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر در صفحات توئیتر خود از برگزاری جلسات کمیته انضباطی در ایام شیوع کرونا خبر دادند. عمده نقد آنها بر این است که علی رغم تعطیلی فعالیت‌های حضوری دانشگاه، تعطیلی خوابگاه و تأکید ستاد ملی مقابله با کرونا مسئولان این دانشگاه بر برگزاری جلسات کمیته انضباطی تأکید دارند. برخی از آنها علت احضار به کمیته انضباطی را، اعتراض به ماجرای هواپیمای اوکراینی عنوان کرده‌اند. 

۱ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.